miejsce powstania: Kraków? miejsce pozyskania: Lublin
datowanie klocka drzeworytniczego:
1838
datowanie odbitki graficznej:
przed 1971
opis:
Kompozycja ujęta w prostokąt stojący. Święty Antoni ukazany w arkadowym obramowaniu, z Dzieciątkiem Jezus na prawej ręce i lilią w lewej dłoni. Przedstawiony w stroju zakonnym, przewiązanym sznurem oraz pokrytym ornamentem kwiatowym. Dzieciątko Jezus z jabłkiem królewskim w prawej dłoni. Lewa ręka uniesiona w geście błogosławieństwa. W tle, z prawej kościół, z lewej drzewo. Na arkadzie liczne wota m.in. w kształcie serc, krzyży i plakiet. Nad nią , w narożach ornament kwiatowy, czteropłatkowy. U dołu nieukończony napis majuskułą. Część pola obok napisu nie wycięta. Poniżej ornament roślinny w układzie pasowym. Papier kremowy ze śladami rdzy na powierzchni.
motyw ikonograficzny:
arkada
,
aureola
,
drzewo
,
Dzieciątko Jezus
,
jabłko królewskie
,
kościół
,
księga
,
kwiat
,
kwiat (lilia)
,
strój zakonny
,
sznur
,
święty Antoni Padewski
,
tonsura
,
wotum
stan zachowania: dobry
napisy i znaki:
CUDOWNY OBRAZ S ZIAWIONY NAGUZE RAD ROKUP.1662
,
(w dolnej części kompozycji)
numer inwentarza: E/1851/MWL
uwagi:
Odbitka wykonana z dwustronnego klocka drzeworytniczego z Warsztatu Kostryckich z Płazowa, który obecnie wraz z innymi, pochodzącymi z tego ośrodka, przechowywany jest w zbiorach Muzeum Etnograficznego w Krakowie. W grupie drzeworytów płazowskich dwa klocki przedstawiają wizerunek czczony w radecznickim sanktuarium św. Antoniego.
Grafika pochodzi z kolekcji Henryka Zwolakiewicza.
Pierwowzorem dla drzeworytu był cudowny obraz św. Antoniego w kościele oo. Bernardynów w Radecznicy, która była ważnym ośrodkiem kultu tego Świętego w Polsce do momentu kasaty klasztoru w 2 połowie XIX w. Historia objawienia w Radecznicy przywołuje datę 8 maja 1644 roku. W tym dniu miejscowy tkacz Szymon dostąpił łaski rozmowy ze świętym Antonim, który wyraził życzenie, by na Łysej Górze wybudowana została świątynia. Kult świętego w tamtejszym sanktuarium nadal propagują OO. Bernardyni, którzy powrócili tu w 1916 r. W 1995 r. pożar strawił otaczany kultem obraz. Obecnie w świątyni znajduje się jego kopia wykonana w Krakowie przez Jerzego Kumalę.
Św. Antoniego powszechnie czczono między innymi jako patrona ubogich, małżeństw, położnic, do Niego zwracano się w przypadku choroby bydła, lub zagubienia jakichś przedmiotów.
obiekty związane:
5000000109
klocek drzeworytniczy dwustronny
Chrystus Tronujący, Święty Antoni Padewski z Radecznicy