datowanie klocka drzeworytniczego:
1830
opis:
Kompozycja zbliżona do kwadratu. Pośrodku został przedstawiony w całej postaci św. Antoni Padewski lekko zwrócony w lewą stronę, trzymający na prawej ręce siedzące Dzieciątko Jezus. Głowy postaci otaczają kręgi aureoli z promieniami różnej długości. Święty w prawej dłoni trzyma księgę z krzyżykiem na okładce, a w lewej - na wysokości biodra ulistnioną gałązkę lilii z trzema kwiatami. Jego habit z krótką pelerynką jest przepasany sznurem z węzłami, z końcem zwisającym do dołu szaty i różańcem przy lewym boku. Dzieciątko w długiej sukience spod której widnieją bose stopy, trzyma w prawej ręce kulę ziemską, lewą - błogosławi. Święty został ukazany w pozycji stojącej na tle arkady, na posadzce z płyt. Za nim, po bokach zostały symetrycznie rozmieszczone dwa kwiaty. Arkadę zamyka łuk wycięty w ośli grzbiet, wsparty na dwóch podporach podzielonych poziomymi gzymsami. W górnych narożnikach widnieją pola z pięciopłatkowymi kwiatami. U dołu, wzdłuż krawędzi klocka widnieje inskrypcja. Tworzą ją napisy dwóch rodzajów, wykonane przez inne osoby (?): data "1830" (po prawej) oraz inicjał "MK" (w odbiciu lustrzanym, po lewej w rogu) wykonane rytem u podnóża kolumn, a także napis "S:ANTONIEGO RADE" nawiązujący stylistycznie do pozostałej części klocka.
motyw ikonograficzny:
arkada
,
aureola
,
Dzieciątko Jezus
,
jabłko królewskie
,
księga
,
kwiat
,
kwiat (lilia)
,
liść
,
różaniec
,
strój zakonny
,
sznur
,
święty Antoni Padewski
,
tonsura
stan zachowania: dobry
numer inwentarza: 7807 MEK
uwagi:
Św. Antoni w 1664 roku ukazał się na Łysej Górze, u stóp której leży Radecznica, Szymonowi zwanemu Tkaczem. Kult świętego w tamtejszym sanktuarium propagują OO. Bernardyni. W 1995 r. pożar strawił otaczany kultem obraz. Obecnie w świątyni znajduje się jego kopia wykonana w Krakowie.
Jeden z trzynastu zachowanych klocków drzeworytniczych, pochodzących z warsztatu Macieja Kostryckiego i jego rodziny z Płazowa. W 1891 r. kolekcjonerka Maria Dembowska z Zakopanego pozyskała do swoich zbiorów pierwszą ich partię, zaś w 1899 r. po śmierci Macieja Kostryckiego juniora pozostałe matryce do odbijania drzeworytów. W 1921 r. nowa właścicielka przekazała jeden z nich do zbiorów krakowskiego Muzeum Etnograficznego (7802/MEK). Po jej śmierci w 1922 r. jedenaście klocków drzeworytniczych trafiło do spokrewnionego ze zbieraczką Józefa Mehoffera, zaś jedna do zaprzyjaźnionej z nią Wandy Lilpopowej. Dzięki zaangażowaniu i ofiarności wielu osób, szczególnie za namową Jadwigi Korniłowiczowej córki Henryka Sienkiewicza oraz Juliusza Zborowskiego dyrektora Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem, niezwykle cenny zbiór ofiarowany został przez nowych właścicieli Muzeum Etnograficznemu w Krakowie w 1926 roku.
Św. Antoniego powszechnie czczono w kościele katolickim między innymi jako patrona ubogich, narzeczonych, małżeństw i położnic. Do Niego zwracano się także w przypadku bezpłodności i we wszelkich sprawach rodzinnych. Powszechnie odwoływano się do Jego wstawiennictwa poszukując zagubionych ludzi lub przedmiotów.
obiekty związane:
5000000062
odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego jednostronnego
Święty Antoni Padewski z Radecznicy
5000000063
odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego jednostronnego
Święty Antoni Padewski z Radecznicy
5000000468
odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego jednostronnego
Święty Antoni Padewski z Radecznicy
5000000471
odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego jednostronnego
Święty Antoni Padewski z Radecznicy
5000000517
odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego jednostronnego
Święty Antoni Padewski z Radecznicy
5000000935
odbitka graficzna
Święty Antoni Padewski
5000001020
odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego jednostronnego
Święty Antoni Padewski z Radecznicy
5000001110
odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego dwustronnego
Święty Antoni Padewski z Radecznicy
5000001345
odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego dwustronnego
Święty Antoni Padewski z Radecznicy
5000001565
odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego dwustronnego
Święty Antoni Padewski z Radecznicy