BAZA
DRZEWORYTÓW

Baza Danych

00000757
materiał (podłoża): papier
technika: drzeworyt wzdłużny
wymiary: 35 x 29 cm
datowanie klocka drzeworytniczego: 1778? datowanie odbitki graficznej: około 1850
opis: Drzeworyt przedstawia świętego Bogumiła w stroju pontyfikalnym, otoczonego wotami, z rozbudowaną u dołu partią napisu. Święty jest ukazany na sarkofagu, w pozycji półleżącej. Lewą rękę, w której trzyma krzyż kardynalski wspiera na sarkofagu, prawą unosi w geście błogosławieństwa. Ma ugięte w kolanach nogi. Ubrany jest w długą albę odsłaniającą buty z motywem krzyża, krótką komżę zakończoną u dołu lamówką oraz sięgającą do łokci i zapiętą pod szyją pelerynkę (muncet) z roślinnym ornamentem. Pierś świętego Bogumiła zdobi krzyż biskupi (pektorał). Głowę otoczoną owalnym, promienistym nimbem, zamkniętym od zewnątrz podwójnym konturem, wieńczy czapka (mitra, infuła) składająca się z dwóch trójkątnych płatów, przy tylnym płacie widoczny jest fragment spływającej na lewę ramię wstęgi. Twarz świętego, oparzona brodą i długimi wąsami, posiada wyraźne, bardzo starannie wycięte oczy, łuki brwiowe, nos i usta. Tło wypełniają wota o zróżnicowanym kształcie i rozmiarze. Kolejno, u góry, od lewej: serce z monogramem Chrystusa. Dalej prostokątna tabliczka umieszczona na plakietce w formie obłoku, przedstawiająca Oko Opatrzności Bożej i dwie postaci z rękoma złożonymi do modlitwy – jedna (kobieta?)klęczy nad niemowlęciem w powijaku i druga, która stoi. Następne wotum, również w kształcie obłoku, to wizerunek tonącego człowieka, po prawej tabliczka z przedstawieniem budynku. Poniżej serca z monogramem IHS, widoczne wyobrażenie konia, ujętego w wyróżniającą się, dekoracyjną ramę, pod nim, na owalnej plakietce , klęczące bydlątko, a jeszcze niżej pionowo usytuowane wotum w kształcie przedramienia z dłonią. Środkową część kompozycji zajmują dwa wizerunki niemowląt w powijakach, pomiędzy którymi znajduje się serce z ludzką twarzą. Niektóre partie drzeworytu zostały wykonane techniką białorytu (lamówka, pelerynka, czapka, obramowania niektórych wotów). Całość kompozycji otoczono grubą ramą zdobioną ukośnie wyciętymi kreseczkami.
motyw ikonograficzny: alba , biskup , błogosławiony Bogumił , but , gest błogosławieństwa , komża , krzyż , krzyż kardynalski , nimb , peleryna , sarkofag , święty , wotum (budynek) , wotum (koń) , wotum (niemowlę) , wotum (ręka) , wotum (serce) , wotum (tonący człowiek)
stan zachowania: dobry
napisy i znaki: OBRAZ SWIEIETGO BOGVMIŁA S. BOGVMIŁ (...?)CY BISKVO GNIEZNIENSKI VMAR ROKV 1187 DNIA 10 CZERWCA. KTOREGO CIAŁO NIE (...?)IEMI CVDAMI SŁYNACE W KOLLIGIACIE VNIEIOWSKIM. AD1778 , (na sarkofagu) IHS , (na wotum o kształcie serca, w lewej, górnej części kompozycji)
numer inwentarza: ECT.3118
uwagi: Święty Bogumił (właściwie błogosławiony) urodził się ok. 1135 r. w Koźminie (Wielkopolska). Przyjmuje się, że pochodził z rodu Leszczyców nad Wartą koło Koła. Piastował urząd biskupa gnieźnieńskiego i jak mówi tradycja był tym, który koronował Bolesława Śmiałego. Zrezygnował z funkcji biskupiej i został pustelnikiem reguły kamedulskiej w Dobrowie, gdzie prawdopodobnie zmarł ok. 1882 r. Jego relikwie znajdują się w m.in. sarkofagu umieszczonym w jednej z kaplic średniowiecznej kolegiaty pw. Najświętszej Marii Panny w Uniejowie. Sarkofag ten był prawdopodobnie wzorem dla drzeworytu przedstawiającego Bogumiła. Błogosławiony – czczony jako święty – był opiekunem dobytku i żywego inwentarza (m.in. uzdrawiał chore konie), patronem tonących, wzywano jego wstawiennictwa podczas połowu ryb. Wspomnienie liturgiczne błogosławionego Bogumiła przypadało dawniej na dzień 18 czerwca, a od 1925 r. – 10 czerwca, kiedy to papież Pius XI publicznie potwierdził jego kult. Drzeworyt pochodzi z kolekcji Józefa Gwalberta Pawlikowskiego (1793-1852)- mecenasa sztuki i kolekcjonera, działacza gospodarczego i politycznego, syna założyciela zbiorów sztuki w Medyce, które sam znacznie powiększył. Wśród różnorodnych zbiorów J. G. Pawlikowskiego znalazła się również unikatowa kolekcja 143 drzeworytów ludowych. Stanowi ona niezwykle cenny i pionierski zasób, a jej twórca należy do pierwszych zbieraczy, który – gromadząc „starożytności ojczyste” – umiał skierować uwagę na niedoceniane przez jemu współczesnych prace ludowych i prowincjonalnych artystów. Tworzona była od lat 30. do 50. XIX wieku, czyli w okresie, kiedy działali ostatni już drzeworytnicy, wykonujący swe usługi dla ludności wiejskiej. Tworząc kolekcję ludowych drzeworytów, Pawlikowski korzystał z pomocy Kajetana Wincentego Kielisińskiego (1810-1849), rysownika i rytownika, przez pewien czas opiekuna zbiorów medyckich. W czasie swoich wędrówek po Galicji, Mazowszu, Lubelszczyźnie czy Wielkopolsce nabywał on grafiki między innymi od drzeworytników i sprzedawców dewocjonaliów. Kilka drzeworytów ludowych pozyskanych zostało także przez Teofila Żebrawskiego w latach 1845-1851, również współpracującego z Pawlikowskim, który cały swój zbiór w 1849 roku przeniósł z Medyki do Lwowa. W 1921 roku spuścizna po Józefie Gwalbercie Pawlikowskim, trafiła do Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Lwowie, przekazana tam przez wnuka, Jana Pawlikowskiego. Po II wojnie pozostałe we Lwowie zbiory weszły w skład Biblioteki Akademii Nauk USRR, która po odzyskaniu niepodległości przez Ukrainę przemianowana została na Lwowską Narodową Naukową Bibliotekę Ukrainy im. Wasyla Stefanyka. Drzeworyty ludowe przechowywane są w Oddziale Sztuki Biblioteki, w Pałacu Baworowskich we Lwowie. Poprzedni numer w kolekcji Gwalberta Pawlikowskiego: 1251/33
fotografia: Merduch, Jurij , 2013
opracowanie dokumentu: Grochal, Anna, 2013.08.11,
instytucja: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
.
.
Moja galeria / Loguj
Login
Hasło
Midas Browser
Powered by Midas Browser ©