materiał (podłoża): papier
technika: drzeworyt wzdłużny
tech. zdobnicza: kolorowanie
wymiary: 33 x 25,8 cm
datowanie klocka drzeworytniczego:
1751-1800
datowanie odbitki drzeworytniczej:
1921
opis:
Drzeworyt w kształcie prostokąta stojącego, kolorowany akwarelą. Ukazuje scenę koronacji Matki Boskiej przez Trójcę Świętą na tle obłoków i pośród wlatujących aniołów jako putta. Madonna umiejscowiona w środku kompozycji klęczy, głowę kieruje w lewą stronę od widza, prawą rękę przytyka do piersi a lewą odchyla. Ma czarne włosy i bladoróżową karnację. Ubrana jest w suknię i płaszcz, jej głowę otacza promienista aureola. Chrystus znajduje się z lewej strony a Bóg Ojciec z prawej, razem trzymają koronę nad głową Marii. Chrystus ukazany z odsłoniętą piersią, ubrany jest w płaszcz, w prawej ręce ma berło (?), jego głowę otacza okrągła promienista aureola. Ma długie czarne włosy i zarost, karnacja bladoróżowa. Bóg Ojciec ubrany jest w suknię i płaszcz, ma siwe włosy i brodę, wyróżnia go trójkątna aureola. Na jego lewym kolanie spoczywa jabłko królewskie, na nim opiera rękę w której trzyma berło. Nad postaciami unosi się gołębica symbolizująca Ducha Świętego, ukazano ją na tle owalnej aureoli z której rozchodzą się promienie. U góry nad gołębicą znajduje się siedem putt, natomiast u dołu dwa. Wzdłuż dolnej krawędzi poprowadzono napis. Liczne partie drzeworytu posiadają gęste kreskowanie (powierzchnia obłoków, fałdy szat, promienie aureoli).
motyw ikonograficzny:
anioł
,
aureola
,
berło
,
Bóg Ojciec
,
Gołębica Ducha Świętego
,
Jezus Chrystus
,
kula ziemska
,
Matka Boska
,
putto
,
Trójca Święta
stan zachowania: dobry
numer inwentarza: I.11005 BJ
uwagi:
Klocek drzeworytniczy z którego wykonano odbitkę J. Kieszkowski datuje na drugą połowę XVIII wieku. Autora klocka określa mianem: "Mistrz Koronacji N.P.Marji".
Kolorystyka: Dominuje różowy (płaszcz Chrystusa i Boga Ojca), bladoróżowy (karnacja postaci, obłoki) i niebieski (płaszcz Madonny, obłoki, jabłko, promienie wychodzące z aureoli gołębicy). Ponadto zastosowano pomarańczowy i żółty (promienie aureoli, korona, obłoki), a także czarny (fałdy szat, skrzydła putt, prześwity między obłokami).
Wizerunek koronowania Madonny przez Trójcę Świętą był popularny w grafice dewocyjnej. Obrazy tego typu często posiadały niewłaściwy podpis (jak w omawianym przykładzie), co wynikało z błędnego zrozumienie dogmatu o Trójcy Świętej. Wierni wśród ludności chłopskiej uznawali Marię za jedną z postaci Trójcy.
obiekty związane:
5000000030
teka grafik
Teka Łazarskiego w Bibliotece Jagiellońskiej