datowanie klocka drzeworytniczego:
2017
opis:
Kompozycja ujęta w prostokąt stojący, obwiedziona grubą linią. Niemal całą powierzchnię wypełnia wizerunek Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Maria ukazana w półpostaci, w sukni z długimi rękawami,i zdobionej gwiazdami. Przy szyi i na rękawach lamówki. Przez lewą rękę przerzucona biała tkanina. Obiema rękami Matka Boska obejmuje Dzieciątko Jezus, które trzyma po lewej, tuląc do Niego swoją głowę. Dzieciątko przedstawione w długiej sukience zdobionej lamówkami wokół szyi i na rękawach. Dłonie Jezusa złożone na wysokości piersi. Głowy obu postaci owalne, otoczone nimbami. Oczy i usta wyraziste. Nosy w formie wijącej się linii, przechodzącej w górnej części w łuk brwiowy. Na głowie Matki Boskiej diadem z gwiazdą. Tło kompozycji: 3 schematycznie przedstawione kwiaty wielopłatkowe w górnych rogach oraz w lewym, dolnym.
stan zachowania: dobry
numer inwentarza: klocek 5
uwagi:
Włodzimierz Ostoja-Lniski swoją przygodę ze sztuką rozpoczął jako nastolatek. Pierwsze jego prace inspirowane były rzeźbami kaszubskiego artysty ludowego - Władysława Licy. Przez następne lata rzeźba w drewnie stała się formą artystycznej ekspresji Ostoi – Lniskiego. Jego twórczość wielokrotnie była nagradzana na konkursach oraz prezentowana w Polsce i za granicą. W 2002 roku artysta przyjęty został w poczet członków Stowarzyszenia Twórców Ludowych. W tym czasie zainteresował się także malarstwem. Fascynacja dawną twórczością ludową regionu skłoniła go do pierwszych prób malowania na szkle. Obrazy tego typu popularne na Kaszubach w XIX wieku, często uzupełniane fragmentami grafik, przetrwały w postaci nielicznych zabytków, zachowanych w kilku muzeach. I właśnie one stały się inspiracją dla Włodzimierza Ostoi – Lniskiego, który podjął próbę wskrzeszenia zapomnianej już na Kaszubach techniki, łączącej malarstwo na szkle i drzeworyt. Pierwsze wykonane grafiki z założenia miały być jedynie elementem obrazów na szkle. Z czasem drzeworyt tak zafascynował artystę, że stworzył cykl klocków, z których wykonane odbitki stanowiły już autonomiczne prace. Powstała ciekawa seria z przedstawieniami hagiograficznymi, mariologicznymi i chrystologicznymi, nawiązująca do tradycyjnych dla dawnej sztuki ludowej tematów. Charakterystyczna gruba kreska, brak szrafowań i powściągliwość w dekoracji nadają drzeworytom indywidualny charakter. Artysta ostatnio dodatkowo eksperymentuje, tworząc serie drzeworytów ukazywane w trzech odsłonach: obok surowych, nie kolorowanych grafik zestawia takie same odbitki kolorowane a także te wkomponowane w obrazy na szkle. Wykonał też kilka litografii.
Obecnie Włodzimierz Ostoja-Lniski należy do nielicznych współczesnych twórców nieprofesjonalnych, którzy odważyli się na nowo powrócić do trudnej techniki drzeworytu, zarzuconej przez ludowych artystów w połowie XIX wieku
Prace Władysława Ostoi-Lniskiego znajdują się w wielu muzeach i kolekcjach prywatnych.
Klocek dDrzeworytniczy przygotowany został w ramach projektu autorskiego "Nasi patronowie w ludowym drzeworycie kaszubskim" ,na który Włodzimierz Ostoja - Lniski otrzymał Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla twórców kultury w 2017 roku. Owocem projektu był cykl drzeworytów i odbitek, które w dniach 2-31 X 2017 r. zaprezentowane zostały (odbitki czarno-białe, kolorowane oraz obrazy na szkle uzupełnione drzeworytami) na wystawie w Centrum Informacji Turystycznej w Czersku.
obiekty związane:
5000001434
odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego jednostronnego
Matka Boska z Dzieciątkiem