BAZA
DRZEWORYTÓW

Baza Danych

00001478
materiał (podłoża): drewno
technika: drzeworyt wzdłużny
miejsce powstania: Czersk
datowanie klocka drzeworytniczego: 2018
opis: Kompozycja ujęta w prostokąt stojący, przedstawiająca scenę zwiastowania. Na pierwszym planie klęcząca Maria w jasnej sukni z długimi rękawami. Oczy przymknięte, dłoniami dotyka ust i piersi. Proste, schematycznie zaznaczone włosy opadają na ramiona. Po obu stronach Marii dwa dzbany: z lewej z jednym uchem, z prawej - z dwoma. Za klęczącą postacią stoi uskrzydlony anioł w sukni w lewej ręce trzymający lilię, w prawej długi zwój. W dolnej części kompozycji, na wydzielonym polu napis w lustrzanym odbiciu.
motyw ikonograficzny: kwiat (lilia) , Matka Boska , naczynie , święty Archanioł Gabriel , zwój
stan zachowania: dobry
napisy i znaki: ZWIASTOWANIE , w dolnej części kompozycji, lustrzane odbicie
numer inwentarza: klocek 1
uwagi: Klocek jest jednym z serii poświęconej wizerunkom aniołów, którą autor rozpoczął w 2018 roku. Włodzimierz Ostoja-Lniski swoją przygodę ze sztuką rozpoczął jako nastolatek. Pierwsze jego prace inspirowane były rzeźbami kaszubskiego artysty ludowego - Władysława Licy. Przez następne lata rzeźba w drewnie stała się formą artystycznej ekspresji Ostoi – Lniskiego. Jego twórczość wielokrotnie była nagradzana na konkursach oraz prezentowana w Polsce i za granicą. W 2002 roku artysta przyjęty został w poczet członków Stowarzyszenia Twórców Ludowych. W tym czasie zainteresował się także malarstwem. Fascynacja dawną twórczością ludową regionu skłoniła go do pierwszych prób malowania na szkle. Obrazy tego typu popularne na Kaszubach w XIX wieku, często uzupełniane fragmentami grafik, przetrwały w postaci nielicznych zabytków, zachowanych w kilku muzeach. I właśnie one stały się inspiracją dla Włodzimierza Ostoi – Lniskiego, który podjął próbę wskrzeszenia zapomnianej już na Kaszubach techniki, łączącej malarstwo na szkle i drzeworyt. Pierwsze wykonane grafiki z założenia miały być jedynie elementem obrazów na szkle. Z czasem drzeworyt tak zafascynował artystę, że stworzył cykl klocków, z których wykonane odbitki stanowiły już autonomiczne prace. Powstała ciekawa seria z przedstawieniami hagiograficznymi, mariologicznymi i chrystologicznymi, nawiązująca do tradycyjnych dla dawnej sztuki ludowej tematów. Charakterystyczna gruba kreska, brak szrafowań i powściągliwość w dekoracji nadają drzeworytom indywidualny charakter. Artysta ostatnio dodatkowo eksperymentuje, tworząc serie drzeworytów ukazywane w trzech odsłonach: obok surowych, nie kolorowanych grafik zestawia takie same odbitki kolorowane a także te wkomponowane w obrazy na szkle. Wykonał też kilka litografii. Obecnie Włodzimierz Ostoja-Lniski należy do nielicznych współczesnych twórców nieprofesjonalnych, którzy odważyli się na nowo powrócić do trudnej techniki drzeworytu, zarzuconej przez ludowych artystów w połowie XIX wieku Prace Władysława Ostoi-Lniskiego znajdują się w wielu muzeach i kolekcjach prywatnych. W sztuce chrześcijańskiej aniołowie przedstawiani są jako wysłannicy Boga, opiekunowie ludzi, zwykle w towarzystwie świętych postaci lub w kontekście rozgrywających się wydarzeń. Tutaj Archanioł Gabriel ukazany jest w znanej z Ewangelii św. Łukasza scenie zwiastowania Marii nowiny, że wkrótce pocznie i porodzi Jezusa.
obiekty związane:
5000001446 odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego jednostronnego Zwiastowanie
opracowanie dokumentu: Skoczeń-Marchewka, Beata, 2019.02.08,
instytucja: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
.
.
Moja galeria / Loguj
Login
Hasło
Midas Browser
Powered by Midas Browser ©