datowanie klocka drzeworytniczego:
1796-1805
datowanie odbitki drzeworytniczej:
od 1834-do 1941
,
1933-1934-data pozyskania klocka do zbiorów, 1941 - data opracowania karty naukowej odbitki graficznej
opis:
Odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego jednostronnego, z wizerunkiem Matki Boskiej Bolesnej. Siedząca Maria ukazana frontalnie, w suto marszczonym płaszczu i welonie spływającym z głowy. Rękami obejmuje ciało Jezusa (głowa z lewej), bezwładnie leżące na jej kolanach. W piersi Matki Boskiej wbitych jest 7 mieczy (3 z lewej, 4 z prawej. Jezus ukazany w perizonium. Twarz z zarostem. Głowy obu postaci otoczone nimbami w formie obręczy. Całość otoczona obwódką w postaci ukośnych, nieregularnych nacięć.
stan zachowania: dobry
numer inwentarza: F-E-12504
uwagi:
Klocek z którego odciśnięto drzeworyt, trafił do Słowackiego Muzeum Narodowego w Martinie w latach 1933-1934 za pośrednictwem antykwariusza i kupca Emila Reifa z Bańskiej Szczawnicy.Grafika wykonana została dla Muzeum Narodowego w Martinie przez Kníhtlačiarský účastinárský spolok.
Matka Boska Siedmiobolesna czczona jest jako patronka Słowacji. Jednym z głównych ośrodków kultu cudownej figury jest kościół Matki Boskiej Bolesnej w Šaštínie. Według tradycji żona węgierskiego palatyna ufundowała kościół i figurę jako wotum za nawrócenie męża. Rzeźba pochodząca z XVI wieku uchodzi za cudowną, co swym dekretem potwierdził papież Urban VIII. Kościołem oraz wybudowanym w XVIII w. klasztorem opiekowali się paulini do kasaty zakonu przez cesarza Józefa II w 1786 r.
W 1927 r. papież Pius XI ogłosił Matkę Boską Siedmiobolesną patronką Słowacji. W 1995 r. papież Jan Paweł II dokonał uroczystej koronacji cudownej figury Matki Boskiej Siedmiobolesnej.
Do narodowego sanktuarium w Šaštínie zakon paulinów powrócił w 2017 r.
Przedstawienia Matki Boskiej Bolesnej były popularnym wzorcem ikonograficznym w słowackiej twórczość ludowej. Najczęściej kopiowano wizerunek Matki Boskiej w Šaštínie , której wyobrażenie znane były w całej Słowacji. Do często kopiowanych należały także figury czczone w Nitrze, Topolčanach, Holíču. Rzeźby w drewnie, kamieniu, grafika oraz obrazy na szkle wzorowane były także na wizerunkach popularyzowanych za pośrednictwem druków dewocyjnych i w ówczesnej literaturze religijnej. W XIX wieku Pieta była najczęściej podejmowanym tematem przez ludowych artystów. Powstawały liczne kapliczki przydrożne , powszechnie wizerunki Matki Boskiej Bolesnej – orędowniczki, pocieszycielki i wspomożycielki w trudnych sytuacjach zawieszano w domach. Nabożeństwo oddawane Matce Boskiej Siedmiobolesnej było jednym z czynników narodowotwórczych wśród Słowaków.
obiekty związane:
5000001374
klocek drzeworytniczy jednostronny
Matka Boska Bolesna