miejsce powstania: Warszawa miejsce pozyskania: Poznań
datowanie klocka drzeworytniczego:
1751-1800
datowanie odbitki drzeworytniczej:
1921
opis:
Odbitka graficzna w kształcie prostokąta stojącego, wykonana z klocka drzeworytniczego nieznanego autora. Ukazuje Madonnę z Dzieciątkiem na lewej ręce i z berłem w prawej, na tle jasnej owalnej aureoli z promieni i obłoków. W górze znajduje się wstęga z napisem, u dołu poziomy pas z odciskiem stopy Matki Boskiej, a po bokach stylizowane łacińskie monogramy: z lewej monogram chrystusowy, z prawej maryjny. Maria ubrana jest w długą suknię i płaszcz. U dołu sukni widać trzy koronkowe pasy ułożone poziomo, brzegi rozchylonego płaszcza zdobi lamówka z guzami. Na szyi Madonna ma sznur korali, a na głowie koronę i welon opadający koronką i fałdami materii. Dzieciątko Jezus ma na sobie sukienkę, na głowie koronę, w lewej ręce jabłko zwieńczone krzyżem, prawą błogosławi. Monogramy u dołu są wpisane w kręgi z promieniami.
motyw ikonograficzny:
aureola
,
berło
,
Dzieciątko Jezus
,
jabłko królewskie
,
korona
,
Matka Boska z Dzieciątkiem
,
ślad stopy Matki Boskiej
stan zachowania: dobry
napisy i znaki:
SMARIA.ZELENSIS
,
(w górze kompozycji)
IHS
,
(w lewym dolnym narożniku)
MARIA
,
(w prawym dolnym narożniku)
numer inwentarza: 104864 V (p.33)
uwagi:
Kieszkowski określa autora klocka drzeworytniczego mianem "Mistrz Koronacji N.P. Marji" i datuje klocek na drugą połowę XVIII wieku. W Tece Łazarskiego znajduje się inna b. podobna odbitka MB z Mariazell, kolorowana.
Drzeworyt pochodzi z teki, ofiarowanej Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu przez Księgarnię M. Arcta w 1924 roku. Na rewersie pieczęć "33".
Mariazell to miejscowość w Austrii, w kraju związkowym Styria. Znajduje się tam jedno z najpopularniejszych sanktuariów maryjnych w Europie Środkowej. Kultem otaczana jest gotycka figura Madonny z Dzieciątkiem. Legenda głosi, że dzieje sanktuarium zaczęły się w 1157 roku. Magnus, mnich ze zgromadzenia benedyktynów, krzewiąc wiarę, napotkał rozbójników, przed którymi ocaliła go figura Madonny z którą podróżował. Odczytał to jako znak, aby rzeźbę pozostawić w nowym miejscu, które jakoby sobie wybrała. W dewocyjnej ikonografii utrwaliła się charakterystyczna forma figury, którą okrywają zdobione sukienki w kształcie rozłożystego trójkąta. Wizerunek ten stał się wzorem dla cudownego obrazu Matki Boskiej Turskiej. Wg Jacher-Tyszkowej drzeworyty a także medale z Matką Boską z Mariazell rozpowszechniane były dla upamiętnienia zwycięstwa Jana III Sobieskiego nad Turkami w bitwie pod Wiedniem w 1683 roku.
fotografia:
Pracownia Fotografii Cyfrowej Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu
,
2014
obiekty związane:
5000001084
teka grafik
Teka Łazarskiego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu