BAZA
DRZEWORYTÓW

Baza Danych

00001486
materiał (podłoża): drewno
technika: drzeworyt wzdłużny
miejsce powstania: Czersk
datowanie klocka drzeworytniczego: 2017
opis: Kompozycja ujęta w prostokąt stojący, otoczona grubą, czarną obwódką. Centralnie ukazany w całej postaci św. Antoni Padewski, odziany w habit zakonny, przewiązany sznurem. Głowa świętego z tonsurą, przechylona na lewo. W lewej ręce zakonnik trzyma gałązkę lilii, na prawej Dzieciątko Jezus w długiej sukience, z rękami złożonymi na piersiach. Głowy obu postaci otoczone podwójnymi, okrągłymi nimbami (nimb Dzieciątka widoczny jedynie we fragmencie). W tle kompozycji 6 schematycznie ujętych kwiatów wielopłatkowych. W dolnej części, na wydzielonym polu napis.
motyw ikonograficzny: Dzieciątko Jezus , gest modlitwy , kwiat (lilia) , święty Antoni Padewski
stan zachowania: dobry
napisy i znaki: ŚW. ANTONI , (w dolnej części kompozycji)
numer inwentarza: klocek 9
uwagi: Włodzimierz Ostoja-Lniski swoją przygodę ze sztuką rozpoczął jako nastolatek. Pierwsze jego prace inspirowane były rzeźbami kaszubskiego artysty ludowego - Władysława Licy. Przez następne lata rzeźba w drewnie stała się formą artystycznej ekspresji Ostoi – Lniskiego. Jego twórczość wielokrotnie była nagradzana na konkursach oraz prezentowana w Polsce i za granicą. W 2002 roku artysta przyjęty został w poczet członków Stowarzyszenia Twórców Ludowych. W tym czasie zainteresował się także malarstwem. Fascynacja dawną twórczością ludową regionu skłoniła go do pierwszych prób malowania na szkle. Obrazy tego typu popularne na Kaszubach w XIX wieku, często uzupełniane fragmentami grafik, przetrwały w postaci nielicznych zabytków, zachowanych w kilku muzeach. I właśnie one stały się inspiracją dla Włodzimierza Ostoi – Lniskiego, który podjął próbę wskrzeszenia zapomnianej już na Kaszubach techniki, łączącej malarstwo na szkle i drzeworyt. Pierwsze wykonane grafiki z założenia miały być jedynie elementem obrazów na szkle. Z czasem drzeworyt tak zafascynował artystę, że stworzył cykl klocków, z których wykonane odbitki stanowiły już autonomiczne prace. Powstała ciekawa seria z przedstawieniami hagiograficznymi, mariologicznymi i chrystologicznymi, nawiązująca do tradycyjnych dla dawnej sztuki ludowej tematów. Charakterystyczna gruba kreska, brak szrafowań i powściągliwość w dekoracji nadają drzeworytom indywidualny charakter. Artysta ostatnio dodatkowo eksperymentuje, tworząc serie drzeworytów ukazywane w trzech odsłonach: obok surowych, nie kolorowanych grafik zestawia takie same odbitki kolorowane a także te wkomponowane w obrazy na szkle. Wykonał też kilka litografii. Obecnie Włodzimierz Ostoja-Lniski należy do nielicznych współczesnych twórców nieprofesjonalnych, którzy odważyli się na nowo powrócić do trudnej techniki drzeworytu, zarzuconej przez ludowych artystów w połowie XIX wieku Prace Władysława Ostoi-Lniskiego znajdują się w wielu muzeach i kolekcjach prywatnych.
obiekty związane:
5000001441 odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego jednostronnego Święty Antoni
opracowanie dokumentu: Skoczeń-Marchewka, Beata, 2019.02.14,
instytucja: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
.
.
Moja galeria / Loguj
Login
Hasło
Midas Browser
Powered by Midas Browser ©