datowanie odbitki graficznej:
2017
opis:
Kompozycja ujęta w prostokąt stojący, obwiedziona grubą linią. Centralnie ukazana w półpostaci św. Rozalia w jasnej, przepasanej sukni z ciemnymi lamówkami zdobionymi kółkami przy dekoldzie i na rękawach. Święta ukazana jako młoda dziewczyna o jasnych włosach opadających na ramiona. Na głowie otoczonej okrągłym nimbem - wianek z 4 jasnych, wielopłatkowych kwiatów i listków. W prawej dłoni św. Rozalia trzyma czaszkę, w lewej wsparty na ramieniu krzyż. Tło kompozycji: 6 symetrycznie rozmieszczonych, schematycznie ukazanych kwiatów ciemnych, wielopłatkowych. W dolnej części kompozycji, na wydzielonym polu napis. Poniżej odcisku drzeworytu odręczna sygnatura ołówkiem.
stan zachowania: dobry
numer inwentarza: 85943 MEK
uwagi:
Drzeworyt inspirowany jest XIX-wiecznym, kaszubskim obrazem na szkle z podklejoną grafiką, który znajduje się w zbiorach Muzeum Etnograficznego w Toruniu (nr inw. MET/3786/2, zobacz w bazie danych Wirtualnego Muzeum Drzeworytów Ludowych:
http://midasbrowser.pl/drzeworyty/displayDocument.htm?docId=5000000296 )
Włodzimierz Ostoja-Lniski swoją przygodę ze sztuką rozpoczął jako nastolatek. Pierwsze jego prace inspirowane były rzeźbami kaszubskiego artysty ludowego - Władysława Licy. Przez następne lata rzeźba w drewnie stała się formą artystycznej ekspresji Ostoi – Lniskiego. Jego twórczość wielokrotnie była nagradzana na konkursach oraz prezentowana w Polsce i za granicą. W 2002 roku artysta przyjęty został w poczet członków Stowarzyszenia Twórców Ludowych. W tym czasie zainteresował się także malarstwem. Fascynacja dawną twórczością ludową regionu skłoniła go do pierwszych prób malowania na szkle. Obrazy tego typu popularne na Kaszubach w XIX wieku, często uzupełniane fragmentami grafik, przetrwały w postaci nielicznych zabytków, zachowanych w kilku muzeach. I właśnie one stały się inspiracją dla Włodzimierza Ostoi – Lniskiego, który podjął próbę wskrzeszenia zapomnianej już na Kaszubach techniki, łączącej malarstwo na szkle i drzeworyt. Pierwsze wykonane grafiki z założenia miały być jedynie elementem obrazów na szkle. Z czasem drzeworyt tak zafascynował artystę, że stworzył cykl klocków, z których wykonane odbitki stanowiły już autonomiczne prace. Powstała ciekawa seria z przedstawieniami hagiograficznymi, mariologicznymi i chrystologicznymi, nawiązująca do tradycyjnych dla dawnej sztuki ludowej tematów. Charakterystyczna gruba kreska, brak szrafowań i powściągliwość w dekoracji nadają drzeworytom indywidualny charakter. Artysta ostatnio dodatkowo eksperymentuje, tworząc serie drzeworytów ukazywane w trzech odsłonach: obok surowych, nie kolorowanych grafik zestawia takie same odbitki kolorowane a także te wkomponowane w obrazy na szkle. Wykonał też kilka litografii.
Obecnie Włodzimierz Ostoja-Lniski należy do nielicznych współczesnych twórców nieprofesjonalnych, którzy odważyli się na nowo powrócić do trudnej techniki drzeworytu, zarzuconej przez ludowych artystów w połowie XIX wieku
Prace Władysława Ostoi-Lniskiego znajdują się w wielu muzeach i kolekcjach prywatnych.
Drzeworyt przygotowany został w ramach projektu autorskiego "Nasi patronowie w ludowym drzeworycie kaszubskim" ,na który Włodzimierz Ostoja - Lniski otrzymał Stypendium Marszałka Woj. Pomorskiego dla twórców kultury w 2017 roku. Owocem projektu był cykl drzeworytów i odbitek, które w dniach 2-31 X 2017 r. zaprezentowane zostały (odbitki czarno-białe, kolorowane oraz obrazy na szkle uzupełnione drzeworytami) na wystawie w Centrum Informacji Turystycznej w Czersku.
obiekty związane:
5000001479
klocek drzeworytniczy jednostronny
Święta Rozalia