BAZA
DRZEWORYTÓW

Baza Danych

00001406
materiał (podłoża): drewno
technika: drzeworyt wzdłużny
wymiary: 9,8 x 6,2 x 2,2 cm
datowanie klocka drzeworytniczego: 1801-1850
opis: Klocek drzeworytniczy dwustronny, do druku dwóch kart przeznaczonych między innymi do układania pasjansa. Kompozycja podzielona na 2 pola podwójną linią. Na awersie, u góry półpostać męska i oznaczenie koloru, niżej szwabachą, w 6.wierszach, w odbiciu lustrzanym tekst dotyczący symboliki danej karty. Na awersie walet kier, nazywany po słowacku: červený-srdcovỳ dolnik, a po polsku tzw. niżnik czerwienny. W górnej części po prawej serce, po lewej półpostać młodego mężczyzny zwróconego w lewo. Na głowie czapka z piórem, w dłoniach róg. Niżej napis opisujący dobroć i inne cechy ludzkiego charakteru. Na rewersie u góry po prawej liść winorośli z wijącą się gałązką. Po lewej półpostać mężczyzny w nakryciu głowy z piórem, trzymającego w lewej dłoni szablę. W dolnej części kompozycji tekst pisany szwabachą. Karta w j. słowackim nazywana zelenỳ dolnik, a w polskim tzw. niżnik wino.
motyw ikonograficzny: instrument muzyczny (róg) , karta do gry , liść , mężczyzna , miecz , pasjans , serce
stan zachowania: dobry
napisy i znaki: Ty wel'mi dobre srdce máš /Skaždým dobre nakládáš /A za tu tvoju dobrotu /Máš len mrzutost a psotu /Ale bud' len v dobrem stáli /Dojdeš odplaty a chva:li. , (na awersie, w dolnej części kompozycji) Radosti si wiskoč znowa /Čaká nate jedna wdowa /Ačkoliw nemá tisyce /Za to je mudra welice /Dobre sarobit namaha /Lidom y statku poma=ha. , (na rewersie, w dolnej części kompozycji)
numer inwentarza: F-E-5307
uwagi: Klocek - wraz z grupą innych kart - trafił do Słowackiego Muzeum Narodowego w Martinie w latach 1904-1905 od Emilii Juštovej za pośrednictwem księdza Andreja Kmet'a - archeologa, etnografa, geologa i botanika, założyciela Słowackiego Towarzystwa Muzealnego oraz Słowackiego Towarzystwa Naukowego (słow. Slovenská učená spoločnosť) z siedzibą w Martinie, którego powstanie uważane jest za doniosłe dla kształtowania się słowackiej nauki. Najstarsze europejskie wzmianki o kartach do gry pochodzą z XIV wieku. Popularność zyskały jednak dopiero z końcem średniowiecza, wraz z rozwojem technik drukarskich oraz upowszechnieniem papieru. W XV wieku, obok luksusowych, ręcznie malowanych kart pojawiły się tańsze, drukowane z drewnianych matryc. Ich wyrób stał się tak popularny, że z czasem wyłoniła się grupa zawodowa kartowników, którzy mieli swoje organizacje cechowe. Działali też na terenie Słowacji, gdzie karty odbijano w XIX w. między innymi w Koszycach, czy Bańskiej Szczawnicy. Prezentowany klocek wykonał prawdopodobnie w Bańskiej Szczawnicy Vinco Obesko. Matryca wchodzi w skład zespołu składającego się z 3 klocków dwustronnych i 5 jednostronnych do druku kart typu niemieckiego, na którą składała się talia zawierająca 32 karty z liczbami rzymskimi i figurami w 4 kolorach: kier trefl, pik, karo. Opisywane karty w dolnej części uzupełnione są wierszowanymi tekstami, sugerującymi symbolikę przypisywaną danej karcie.
obiekty związane:
5000001407 odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego dwustronnego Karta do gry: Walet kier
5000001408 odbitka graficzna z klocka drzeworytniczego dwustronnego Karta do gry: Walet pik
opracowanie dokumentu: Mosio, Grażyna, 2017.10.13,
instytucja: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie
.
.
Moja galeria / Loguj
Login
Hasło
Midas Browser
Powered by Midas Browser ©