materiał (podłoża): papier
technika: drzeworyt
wymiary: 31 x 23,7 cm
datowanie odbitki graficznej:
2011
opis:
Kompozycja ujęta w prostokąt stojący, otoczona czarną, różnej grubości linią. Przedstawia anioła w głębi kompozycji, z lewej. Ukazany w schematycznie zaznaczonej sukni z czarnym kołnierzem pokrytym białymi kropkami. Skrzydła zadarte ku górze, otoczone lamówką czarną lamówką z białymi kropkami. Twarz pucułowata. Włosy proste, sięgające do ramion. Prawa ręka opuszczona, lewa na wysokości piersi. Przed aniołem wzgórza, fragment jeziora, przy nim, z lewej 2 tataraki. Na pierwszym planie, przy jeziorze 3 żurawie. W głębi kompozycji dwa wznoszące się ku górze ptaki. Z prawej zarys fragmentu wiatraka. W kompozycję wpleciony jest napis wskazujący właścicielkę exlibrisu. Poniżej odcisku sygnatura autorska. Przy dolnej krawędzi tekst objaśniający okoliczności powstania drzeworytu - exlibrisu.
stan zachowania: dobry
napisy i znaki:
Exlibris Ewy Kwarcińskiej (w prawym, górnym rogu oraz w lewym dolnym rogu kompozycji)
numer inwentarza: 82989/MEK
uwagi:
Ekslibris powstał na zamówienie Ewy Kwarcińskiej, prawniczki z Gdańska, która kilkakrotnie kupowała u Wł. Ostoi-Lniskiego rzeźby aniołów w czasie jarmarku wdzydzkiego, odbywającego się na terenie skansenu we Wdzydzach Kiszewskich. Zamawiająca poprosiła artystę, by na projektowanej grafice znalazł się anioł, krajobraz kaszubski i Jej ulubione ptaki - żurawie. Autor w prawym, dolnym rogu kompozycji umieścił także fragment wiatraka ze skansenu we Wdzydzach Kiszewskich, przy którym zwyczajowo prezentuje swoje prace w czasie jarmarków.
Autor odbitki i klocka - Włodzimierz Ostoja-Lniski wykonuje drzeworyty, które najczęściej wkomponowuje w obrazy na szkle. Nawiązuje tym samym do tradycji kaszubskiego malarstwa na szkle. Obrazy wykonywane na Kaszubach tą techniką często uzupełniane były fragmentami drzeworytów, później także drukami wykonanymi innymi technikami, oraz bogato zdobione rozbudowanym ornamentem kwiatowym. Zdaniem Tadeusza Seweryna kaszubscy malarze obrazów na szkle byli często także odbijaczami drzeworytów.
Drzeworyt został ofiarowany przez autora wraz z innymi pracami Muzeum Etnograficznemu w Krakowie w 2014 r. w czasie prac Muzeum nad wirtualna wystawą "Czarne na białym" (zob. potral WMDL: http://www.drzeworyty.pl/artysci/ )