materiał (podłoża): papier
technika: drzeworyt wzdłużny
tech. zdobnicza: kolorowanie
wymiary: 33,2 x 25,7 cm
datowanie klocka drzeworytniczego:
1701?-1800?
datowanie odbitki graficznej:
1921
opis:
Drzeworyt przedstawia scenę ukoronowania Maryi na Królową przez Trójcę Świętą. W centrum kompozycji (po jej prawej stronie) Bóg Ojciec i (po jej lewej stronie) Syn Boży trzymają wspólnie koronę nad głową Marii, której postać znajduje się nieco niżej. Nad Madonną, centralnie - w tle złocistej (owalnej) poświaty, z której rozchodzą się promienie - unosi się Duch Święty w postaci gołębicy. Maria głowę – otoczoną kolistym nimbem z promieniami - trzyma prosto, nieznacznie tylko zwróconą w kierunku Jezusa, kieruje swój wzrok na Syna. Lewą rękę ma odchyloną, a prawą przyciśniętą do piersi. Z jej ramion spływa długi niebieski płaszcz, pod którym ma białą suknię przewiązaną w pasie. Bóg Ojciec, długiej białej szacie okrytej czerwonym spiętym pod szyją płaszczem, wokół głowy ma nimb w formie trójkąta. Lewą ręką trzyma berło i wspartą na kolanach kulę ziemską. Przedstawiony tu jako Starzec ma „siwe” (tj. niebarwione) włosy, wąsy i długą brodę. Chrystus z długimi czarnymi włosami i krótkim czarnym zarostem, w przerzuconym przez lewe ramię, szeroko rozwianym czerwonym płaszczu, odsłaniającym Jego nagi tors (z zaznaczoną raną od włóczni), w prawej dłoni trzyma berło (?) bądź kij pasterski (?).Wokół głowy ma kolisty nimb z promieniami. Tej niebiańskiej liturgii asystują aniołowie. Ich bezcielesne główki – jak i pozostałe postacie - wyłaniają się z gęstych kolorowych obłoków. Siedem, rozmieszczonych po łuku, putto umieszczonych jest w górze kompozycji, ponad gołębicą, a dwa widnieją w dole, u stóp Maryi. Wzdłuż dolnej krawędzi poprowadzono napis. Większość partii drzeworytu wypełnia gęste kreskowanie.
motyw ikonograficzny:
berło
,
korona
,
Koronacja Najświętszej Marii Panny
,
ornament roślinny
,
Trójca Święta
stan zachowania: dobry
numer inwentarza: MNP E sz 2086
uwagi:
J. Kieszkowski klocek drzeworytniczy, z którego wykonano odbitkę datuje na drugą połowę XVIII wieku, a jego autora określa mianem: "Mistrz Koronacji N.P.Marji". Scenę koronacji Matki Bożej - popularny w grafice dewocyjnej wizerunek – niekiedy zaliczano do przedstawień Trójcy Świętej. Tak też - jak widać z podpisu - uczynił autor klocka; wynikało to, być może, z błędnego rozumienia dogmatu o Trójcy Świętej i uznawania Marii za jedną z postaci Trójcy.
fotografia:
Pracownia Fotografii Cyfrowej Muzeum Narodowego w Poznaniu
,
2013
obiekty związane:
5000001007
teka grafik
Teka Łazarskiego w Muzeum Narodowym w Poznaniu.