datowanie klocka drzeworytniczego:
1750-1780
datowanie odbitki drzeworytniczej:
1921
opis:
Drzeworyt w kompozycji pionowej przedstawiający Świętego Wincentego Ferreriusza. Postać świętego, zwrócona frontem do patrzącego, ukazana na pierwszym planie kompozycji. W lewej ręce, wzniesionej ku górze święty trzyma węża. Prawą rękę ma położoną na głowie klęczącego przed nim diabła. Twarz świętego, okolona brodą i krótkimi włosami jest bardzo wyrazista. Głowa otoczona aureolą. Święty odziany jest w krótki, dopasowany płaszcz, wąskie spodnie oraz buty do połowy łydki. Na ramiona ma zarzucony długi, marszczony płaszcz. Oblicze diabła okolone brodą, jest zwrócone w stronę świętego. Diabeł prawą rękę opiera na posadce, lewą wznosząc lekko do góry. Dodatkowo, wzdłuż boku, rąk i nóg poprowadzona linia z małych, nachodzących na siebie ząbków.
Na drugim planie kompozycji, za świętym Wincentym i diabłem znajdują się budowle przypominające kompleks zamkowy. Na niskiej baszcie, po lewej stronie kompozycji widoczna postać stojącego diabła, zwróconego twarzą w stronę dwukondygnacyjnego i dwuskrzydłowego budynku, zwieńczonego dachem z licznymi wieżyczkami. W centrum tego budynku znajduje się zdobione, arkadowe okno, a w nim postać w długiej szacie z koroną na głowie. Prawą rękę trzyma ona przy twarzy, lewą opiera na piersi.
W lewym górnym rogu drzeworytu, na wysokości dachu zamku jest widoczny anioł. Ukazany w gęstym obłoku, ubrany jest w długą szatę przepasaną wstęgą. W prawej ręce trzyma krzyż lotaryński, w lewej koronę. W dole drzeworytu, między stopami świętego umieszczono inskrypcję. Drzeworyt jest otoczony prostą ramką.
motyw ikonograficzny:
anioł
,
aureola
,
budynek
,
człowiek
,
diabeł
,
korona
,
krzyż lotaryński
,
obłok
,
płomień
,
święty Wincenty Ferreriusz
stan zachowania: dobry
numer inwentarza: Gr.Pol.2391/20 MNW
uwagi:
Święty Wincenty był dominikaninem, teologiem i kaznodzieją. Żył w na przełomie XIV i XV w. Przyczynił się do ochrzczenia wielu Żydów hiszpańskich, według tradycji miał też nawrócić na chrześcijaństwo 8 tysięcy Maurów. W wielu podróżach misyjnych, jako wędrowny kaznodzieja głosił żarliwe kazania, często poruszając temat aniołów. Na pamiątkę jednego z takich wystąpień w Barcelonie, gdzie św. Wincenty opowiadał o aniele stróżu tego miasta (a według legendy nawet go spotkał) mieszkańcy postawili pomnik aniołowi, a miejsce wokół niego nazwali Placem Anioła.
literatura:
Grabowski, Ludowe obrazy drzeworytnicze, 1970,
s.160
Jacher-Tyszkowa, Polska grafika ludowa, 1970,
s. 208 (analogiczny wizerunek św. Wincentego Ferreriusza ze zbiorów Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie)
Marecki, Rotter, Jak czytać wizerunki świętych..., Kraków 2009,
s. 613
obiekty związane:
5000000505
teka grafik
Teka Łazarskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie